Skip to main content
© Photo by Scott Webb on Unsplash
BERGVINK – Education, Upbringing, Society: Vechta-Institute for Inclusion

Publications

The promotion of interdisciplinary research in the field of "Inclusion in education, upbringing and society" is one of the main goals of BERGVINK. Within the framework of the research projects of the institute, but also the independent research activities of the members, a large number of relevant publications appear annually. Here you will find a selection of the most recent publications of the members on the topic of inclusion in education, upbringing and society.

2022 publications

Bartels, Frederike; Vierbuchen, Marie-Christine (2022): Teacher Training in Iraq - Approaches, Challenges and Potentials in Building an Inclusive Education System. In: In M. S. Khine (Ed.), Handbook of Research on Teacher Education: Pedagogical Innovations and Practices in the Middle East. Singapore: Springer, S. 357-377. Online abrufbar unter: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/978-981-19-2400-2.pdf.

Kubandt, M. (2022): Zwischen Querschnittsdimension und De-Thematisierung: Diversity und Gender im Rahmen fachschulischer Qualifizierungen. In: Göddertz, N./Karber, A. (Hrsg.): „Zugänge zu einer Didaktik der Sozialpädagogik – Perspektiven der beruflichen Bildung”. Budrich Verlag.

Kubandt, Melanie. (2022): Geschlechterperspektiven (auch) jenseits von Intersektionalität und Machtkritik? Zum Potenzial einer deskriptiven Forschungshaltung in der Kindheitsforschung. 10.1007/978-3-658-36760-2_10.

Loth, G.; Döhrmann, M. (2022) : Teilhabe am digital-gestützten Mathematikunterricht: Entwicklung und Evaluation einer Lernumgebung zur Förderung der Datenkompetenz. In: Reinhold, Frank / Schacht, Florian (Hrsg.): Digitales Lernen in Distanz und Präsenz: Herbsttagung 2021 des Arbeitskreises Mathematikunterricht und digitale Werkzeuge in der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik am 24.09.2021. Duisburg-Essen Publications online, S. 81–88.

Rieckmann, Marco; Vierbuchen, Marie-Christine (2022): Inklusive Bildung im Kontext Globalen Lernens. In: Lang-Wojtasik, Gregor (Hrsg.): Globales Lernen für nachhaltige Entwicklung. Ein Studienbuch. Münster; New York: Waxmann, S. 159–175.

Schröder, Lea; Urton, Karolina; Vierbuchen, Marie-Christine; Hertel, Sophia; Knaak, Turid; Nobel, Kerstin; Barwasser, Anne; Grünke, Matthias; Schulden, Matthias; Hillenbrand, Clemens (2022): Digitale Förderung der narrativen Schreibkompetenz bei Schülerinnen und Schülern mit diagnostiziertem Unterstützungsbedarf: Ein systematisches Literatur-Review. In: Empirische Sonderpädagogik;Jg. 14, H. 1, S. 47-78.