Springe zum Inhalt

Publikationen

Eine Auswahl an aktuellen und nachhaltigkeitsrelevanten Publikationen finden Sie hier:

 

  • Bauer, M. / Bormann, I. / Kummer, B. / Niedlich, S. / Rieckmann, M. (2018): Sustainability Governance at Universities: Using a Governance Equalizer as a Research Heuristic, Higher Education Policy;Vol. 31 (4), 491-511, https://doi.org/10.1057/s41307-018-0104-x
  • Beule, A. / Rieckmann, M. (2018): Sustainable Development Goals, Heft 2/2018 der Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik, Waxmann, ISSN: 1434-4688
  • Cincera, J. / Biberhofer, P. / Binka, B. / Boman, J. / Mindt, L. / Rieckmann, M. (2018): Designing a Sustainability-Driven Entrepreneurship Curriculum as a Social Learning Process: A Case Study from an International Knowledge Alliance Project, Journal of Cleaner Production; Vol. 172, 4357 - 4366, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.05.051
  • Dürbeck, G. (2018): Narrative des Anthropozän - Systematisierung eines interdisziplinären Diskurses, Kulturwissenschaftliche Zeitschrift 2.1, S. 1-20.
  • Holm, T. et al. (2018): Developing Sustainability into a Golden Thread throughout all Levels of Education. Virtual Special Issue of the Journal of Cleaner Production, Elsevier, ISSN: 0959-6526
  • Rieckmann, M. (2018): Learning to transform the world: key competencies in ESD, Leicht, A. / Heiss, J. / Byun, W. J. (Hrsg.): Issues and trends in education for sustainable development, 39-59 (ISBN: 978-92-3-100244-1)
  • Rieckmann, M. (2018): Die Bedeutung von Bildung für nachhaltige Entwicklung für das Erreichen der Sustainable Development Goals (SDGs), ZEP – Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik;Jg. 41 (2), 4-10, ISSN: 1434-468
  • Schweer, M., Siebertz-Reckzeh, K. & Nitsch, E. (2018): Vertrauen - zentrale Ressource im Kontext einer nachhaltigen Entwicklung, T. Pyhel (Hrsg.), Zwischen Ohnmacht und Zuversicht? Vom Umgang mit Komplexität in der Nachhaltigkeitskommunikation- DBU-Umweltkommunikation, (10), 59-75
  • Shephard, K. / Rieckmann, M. / Barth, M. (2018): Seeking sustainability competence and capability in the ESD and HESD literature: an international philosophical hermeneutic analysis, Environmental Education Research; Published online: 24 Oct 2018, 1-16, https://doi.org/10.1080/13504622.2018.1490947
  • Biberhofer, P. / Lintner, C. / Bernhardt, J. / Rieckmann, M. (2019): Facilitating work performance of sustainability-driven entrepreneurs through higher education – The relevance of competencies, values, worldviews and opportunities, The International Journal of Entrepreneurship and Innovation;Vol. 20 (1), 21-38, https://doi.org/10.1177/1465750318755881
  • Bormann, I. / Rieckmann, M. / Bauer, M. / Kummer, B. / Niedlich, S. (2019): Sustainability Governance at Higher Education Institutions, Freie Universität Berlin, Universität Vechta
  • Grabkowsky, B. / Rieckmann, M. (2019): Nachhaltigkeit im Agrarbereich innovativ umsetzen, Technologie-Informationen; Heft 3/2019, 7-7
  • Halberstadt, J. / Schank, C. / Euler, M. / Harms, R. (2019): Learning Sustainability Entrepreneurship by Doing: Providing a Lecturer-Oriented Service Learning Framework, Sustainability ; Vol. 11 (5), 1-22, https://doi.org/10.3390/su11051217
  • Lochner, J. / Rieckmann, M. / Robischon, M. (2019): Any Sign of Virtual School Garden Exchanges? Education for Sustainable Development in School Gardens since 1992: A Systematic Literature Review, Journal of Education for Sustainable Development;Jg. 13 (2), 168-192, https://doi.org/10.1177/0973408219872070
  • Rieckmann, M. (2019): Education for Sustainable Development in Teacher Education. An International Perspective, Lahiri, S. (Hrsg.): Environmental Education, 33-48, ISBN: 978-93-85883-69-9
  • Rieckmann, M. (2019): Beiträge einer Bildung für nachhaltige Entwicklung zum Erreichen der Sustainable Development Goals – Perspektiven, Lernziele und Forschungsbedarfe, Clemens, I. / Hornberg, S. / Rieckmann, M. (Hrsg.): Bildung und Erziehung im Kontext globaler Transformationen. Schriftenreihe „Ökologie und Erziehungswissenschaft“ der Kommission Bildung für eine nachhaltige Entwicklung der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), 79-94, ISBN: 978-3-8474-2174-0
  • Schank, C. / Rieckmann, M. (2019): Socio-economically Substantiated Education for Sustainable Development: Development of Competencies and Value Orientations Between Individual Responsibility and Structural Transformation. In: Journal of Education for Sustainable Development 13 (1), 67-91, https://doi.org/10.1177/0973408219844849.
  • Bauer, M. / Niedlich, S. / Rieckmann, M. / Bormann, I. / Jaeger, L. (2020): Interdependencies of Culture and Functions of Sustainability Governance at Higher Education Institutions, Sustainability; (12), Issue 7, 2780, 1-21, https://doi.org/10.3390/su12072780
  • Bormann, I. et al. (2020): Nachhaltigkeitsgovernance an Hochschulen. BMBF-Projekt „Nachhaltigkeit an Hochschulen: entwickeln – vernetzen – berichten (HOCH-N)“, Freie Universität Berlin, Universität Vechta, https://www.hochn.uni-hamburg.de/-downloads/handlungsfelder/governance/leitfaden-nachhaltigkeitsgovernance-an-hochschulen-neuauflage-2020.pdf
  • Bormann, I. / Rieckmann, M. (2020): Higher Education Institutions and Sustainable Development. Implementing a whole-institution approach. (Sustainability; Special issue), MDPI, https://doi.org/10.3390/books978-3-03936-989-8
  • Brundiers, K. et al. (2020): Key competencies in sustainability in higher education - toward an agreed-upon reference framework, Sustainability Science; Vol. 16 (1), 13-29, https://doi.org/10.1007/s11625-020-00838-2
  • Corres, A. / Rieckmann, M. / Espasa, A. / Ruiz-Mallén, I. (2020): Educator Competences in Sustainability Education: A Systematic Review of Frameworks, Sustainability;Vol. 12 (23), Article 9858, 1-24, https://doi.org/10.3390/su12239858
  • Lin-Hi, N. / Blumberg, I. (2020): Eine chinesische Nachhaltigkeitsagenda: Wirtschaftliche Entwicklungen als Treiber für eine grüne Zukunft?, Herlyn. E. / Lévy-Tödter, M. (Hrsg.): Die Agenda 2030 als "Magisches Vieleck" der Nachhaltigkeit. Systemische Perspektiven, 59-72, ISBN: 978-3-658-25705-7
  • Niedlich, S. / Bauer, M. / Doneliene, M. / Jaeger, L. / Rieckmann, M. / Bormann, I. (2020): Assessment of Sustainability Governance in Higher Education Institutions - a Systemic Tool using a Governance Equalizer, Sustainability; Vol. 12 (5), 1816, 1-17, https://doi.org/10.3390/su12051816
  • Niedlich, S. / Kummer, B. / Bauer, M. / Rieckmann, M. / Bormann, I. (2020): Cultures of sustainability governance in higher education institutions: A multi-case study of dimensions and implications, Higher Education Quarterly; Vol. 74 (4), 373-390, https://doi.org/10.1111/hequ.12237
  • Rieckmann, M. (2020): Bildung für nachhaltige Entwicklung im Kontext der Sustainable Development Goals, Kminek, H. / Bank, F. / Fuchs, L. (Hrsg.): Kontroverses Miteinander. Interdisziplinäre und kontroverse Positionen zur Bildung für eine nachhaltige Entwicklung. Reihe: Frankfurter Beiträge zur Erziehungswissenschaft, Bd. 23, 57-85, ISBN: 978-3-9820454-8-1
  • Schank, C. / Lorch, A. (2020): Sustainability Citizenship through Economics Education? Contributions from the German Debate on Business Ethics, International Journal of Pluralism and Economics Education; Vol. 10 (4), 401-417, https://doi.org/10.1504/IJPEE.2019.106125
  • Scherak, L. / Rieckmann, M. (2020): Developing ESD Competences in Higher Education Institutions: Staff Training at the University of Vechta, Sustainability; Vol. 12 (24), Article 10336, 1-20, https://doi.org/10.3390/su122410336
  • Schweer, M. K. W. / Ruholl, E. (2020): Vertrauen und Misstrauen als regulative Mechanismen der Akzeptanz alternativer Proteinquellen, in Diekmann, M. / Theuvsen, L. / Weinrich, R. (Hrsg.): Sustainability Transitions in der Lebensmittelproduktion: Alternative Proteinquellen in soziotechnischer Perspektive, 115-137, https://doi.org/10.17875/gup2020-1331
  • Schweer, M. K. W. / Ruholl, E. (2020): Nachhaltigkeit im Ernährungsalltag - empirische Befunde zu ausgewählten personalen und situativen Korrelaten des Fleischkonsums, Umweltpsychologie; Jg. 24 (1), 232-253, ISSN: 1434-3304
  • Bauer, M. / Rieckmann, M. / Niedlich, S. / Bormann, I. (2021): Sustainability Governance at Higher Education Institutions: Equipped to Transform?, Frontiers in Sustainability; 2: 640458, 1-4, https://doi.org/10.3389/frsus.2021.640458
  • Bopp, J. / Bercht, A. L. (2021): Considering time in climate justice, Geographica Helvetica; Vol. 76 (1), 29-46, https://doi.org/10.5194/gh-76-29-2021
  • Lochner, J. / Rieckmann, M. / Robischon, M. (2021): (Un)expected Learning Outcomes of Virtual School Garden Exchanges in the Field of Education for Sustainable Development, Sustainability; Vol. 13 (10), 1-25, https://doi.org/10.3390/su13105758
  • Marx Gomez, J. et al. (2021): Progress in Sustainable Mobility Research. Interdisciplinary approaches for rural areas, Springer, ISBN: 978-3-030-70843-6
  • Meyer, C. / Diersen, G. (2021): Landwirtschaft betrifft uns alle! Zehn Thesen für Regionales Lernen im Kontext von Bildung für Nachhaltige Entwicklung, Eberth, A. & Meyer, C. (Hrsg.): SDG Education: Didaktische Ansätze und Bildungsangebote zu den Sustainable Development Goals (Hannoversche Materialien zur Didaktik der Geographie 11), 48-60, https://doi.org/10.15488/11669
  • Rieckmann, M. / Hoff, H. / Bokop, K. (2021): Effective Community-Academic Partnerships on Climate Change Adaption and Mitigation: Results of a European Delphi Study, Sustainability and Climate Change; Vol. 14 (2), 76-83, https://doi.org/10.1089/scc.2020.0061
  • Shephard, K. / Thondhlana, G. / Wolff, L.-A. / Belluigi, D. Z. / Rieckmann, M. / Vega-Marcote, P. (2021): On the nature of quality in the contexts of academic publication and sustainability, Frontiers in Education; Published online 20 April 2021, 1-10, https://doi.org/10.3389/feduc.2021.634473
  • Stein, M. / Lindau-Bank, D. (2021): Universities as sustainable service providers, IAU Horizons; Vol.. 26 (2), 36-37, ISSN: 2076-2194
  • Artner-Nehls, A. / Uthes, S. / Zscheischler, J. / Feindt, P. H. (2022): How the Agricultural Press Addresses the Slurry–Water Nexus: A Text Mining Analysis, Sustainability (MDPI); Vol. 14 (16), 10002, 1-22, https://doi.org/10.3390/su141610002
  • Fischer, D. et al. (2022): Teacher Education for Sustainable Development: A Review of an Emerging Research Field, Journal of Teacher Education; Vol. 73 (5), 509-524, https://doi.org/10.1177/00224871221105784
  • Friedrich, J. / Zscheischler, J. / Faust, H. (2022): Preservation, modernization, and transformation: contesting bioeconomic imaginations of “manure futures” and trajectories toward a sustainable livestock system, Sustainability Science; Vol. 17 (6), 2221-2235, https://doi.org/10.1007/s11625-022-01161-8
  • Goller, A. / Rieckmann, M. (2022): What do We Know About Teacher Educators’ Perceptions of Education for Sustainable Development? A Systematic Literature Review, Journal of Teacher Education for Sustainability; Jg. 24 (1), 19-34, https://doi.org/10.2478/jtes-2022-0003
  • King, Jordan et al. (2022): International Trends in Research on Environmental and Sustainability Education in Teacher Education, Peters, Michael A. (Hrsg.): Encyclopedia of Teacher Education, 1-6, https://doi.org/10.1007/978-981-13-1179-6_468-1
  • Martens, K. / Rogga, S. / Zscheischler, J. / Pölling, B. / Obersteg, A. / Piorr, A. (2022): Classifying New Hybrid Cooperation Models for Short Food-Supply Chains-Providing a Concept for Assessing Sustainability Transformation in the Urban-Rural Nexus, Land; Vol. 11 (4), 1-24, https://doi.org/10.3390/land11040582
  • Martens, K. / Zscheischler, J. (2022): The Digital Transformation of the Agricultural Value Chain: Discourses on Opportunities, Challenges and Controversial Perspectives on Governance Approaches, Sustainability (MDPI); Vol. 14 (7), 3905, 1-15, https://doi.org/10.3390/su14073905
  • Onnen, C. / Stein-Redent, R. (2022): Was Hänschen nicht lernt - Potenziale und Herausforderungen von Nachhaltigkeit aus sozialwissenschaftlicher Perspektive, in Onnen, C. (Hrsg.): Gelegenheitsfenster für nachhaltigen Konsum. Lebenslauf, Biographien und Konsumkorridore, 13-37, ISBN: 978-3-658-37542-3
  • Rieckmann, M. (2022): Developing and Assessing Sustainability Competences in the Context of Education for Sustainable Development, Karaarslan-Semiz, G. (Hrsg.): Education for Sustainable Development in Primary and Secondary Schools. Pedagogical and Practical Approaches for Teachers, 191-203, https://doi.org/10.1007/978-3-031-09112-4_14
  • Rieckmann, M. / Barth, M. (2022): Educators’ Competence Frameworks in Education for Sustainable Development, Vare, P. / Lausselet, N. / Rieckmann, M. (Hrsg.): Competences in Education for Sustainable Development. Critical Perspectives, 19-26, https://doi.org/10.1007/978-3-030-91055-6_3
  • Scherak, L. / Rieckmann, M. (2022): Development and Assessment of ESD Competences: Staff Training at the University of Vechta, Vare, P. / Lausselet, N. / Rieckmann, M. (Hrsg.): Competences in Education for Sustainable Development. Critical Perspectives, 121-128, https://doi.org/10.1007/978-3-030-91055-6_15
  • Schröder, W. (2022): Accumulation of atmospheric nitrogen deposition in mosses, INI 2021 – 8th Global Nitrogen Conference. Nitrogen and the United Nations Sustainable Development Goals. Chapter 11.2.1.5 (Dokumentation / Umweltbundesamt; 1/2022), 82-82
  • Vare, P. / Lausselet, N. / Rieckmann, M. (Hrsg.) (2022): Closing thoughts – the role of educator competences for ESD in turbulent times, Critical Perspectives, 195-199, https://doi.org/10.1007/978-3-030-91055-6_23
  • Schröder, W. (2022): Mapping potential future developments of forests due to climatic change and nitrogen deposition, INI 2021 – 8th Global Nitrogen Conference. Nitrogen and the United Nations Sustainable Development Goals. Chapter 11.1.1.3 (Dokumentation / Umweltbundesamt; 1/2022), 79-79
  • Busse, M. / Zscheischler, J. / Zoll, F. / Rogga, S. / Siebert, R. (2023): Co-design approaches in land use related sustainability science - A systematic review, Land Use Policy; (129), 1-15, https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2023.106623
  • Mejía-Cáceres, M. A. / Rieckmann, M. / Folena Araújo, M. L. (2023): Political Discourses as A Resource for Climate Change Education: Promoting Critical Thinking by Closing the Gap between Science Education and Political Education, Sustainability; Vol. 15 (8), 1-20, https://doi.org/10.3390/su15086672
  • Rau, F. / Rieckmann, M. (2023): Bildung in einer Kultur der Nachhaltigkeit und Digitalität. Eine vergleichende Betrachtung grundlegender Diskurse und Konzepte, in MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung; Themenheft Nr. 52: Gerecht, digital, nachhaltig! Interdisziplinäre Perspektiven auf Lehr- und Lernprozesse in der digitalen Welt, 21 - 46, https://doi.org/10.21240/mpaed/52/2023.02.02.X